Niebezpieczna wyprawa - blef w grze imprezowej?

Rzadko sięgam po proste gry, w których nie trzeba za wiele myśleć, a sama rozgrywka sprowadza się do automatycznych ruchów. Do Niebezpiecznej Wyprawy również nie byłem zbyt przekonany, jednak po jednej partii odkryłem, że to naprawdę dobra gra dla graczy początkujących, na rodzinne spotkania czy po prostu niezła imprezówka. Zapraszam na recenzję!

W małym pudełku znajdziemy krótką instrukcję - zasady są bardzo proste, instrukcja również została napisana w taki sposób, by każdy wiedział o co w tej grze chodzi. Do tego składany most, kość oraz 28 drewnianych znaczników, po 7 w czterech kolorach. Wszystko ładnie mieści się we wnętrzu pudełka, które od początku zdaje się być ważną częścią całej rozgrywki - niezłe wykończenie, sporo różnych grafik.


I tak w istocie jest. W Niebezpiecznej Wyprawie gracze wcielają się w rolę podróżników, którzy starają się przejść na drugą stronę mostu. To tylko fabularne tło i tak naprawdę gra mogłaby być o czymkolwiek innym. Co lepsze, most kładziemy po przekątnej pudełka, co czyni całe pudełko z grą niezwykle funkcjonalne i przemyślane. Każdy gracz, zgodnie z kolejnością rzuca kością w taki sposób, by żaden inny gracz nie widział wyniku. Następnie, gracz rzucający mówi na głos co wyrzucił, możliwości są dwie:

- albo wyrzucił cyfrę od jeden do trzy
- albo jego wynikiem jest X, gdzie zostaje niejako zmuszony do blefu i powiedzenia którejś z trzech cyfr

Każdy jego przeciwnik może go sprawdzić, czy jego wynik rzeczywiście zgada się z tym co powiedział gracz rzucający. Znowu mamy dwie różne opcje do wyboru:

- każdy z graczy wierzy wynikowi rzucającego i ten może przesunąć swój pionek o wypowiedzianą ilość pól
- jeden z graczy zakwestionował jego wynik, po czym następuje sprawdzenie wyniku na kości. 

Jeśli zgadza się z tym co powiedział rzucający, przesuwa swój pionek o wyrzucony pionek, strącając przy okazji jeden z pionków przeciwnika do wody. Jeśli wynik się nie zgadza, rzucający jest zmuszony do wrzucenia w paszczę krokodyla swojego piona, pozwalając wykonać ruch swojemu przeciwnikowi. Gra kończy się w momencie, gdy któryś z graczy przeprowadzi 3 swoje pionki na drugą stronę mostu.


Co ciekawe, Niebezpieczna Wyprawa niejako zmusza nas do blefowania. Nie spotkałem się z sytuacją, żeby któryś z graczy nie został do tego zmuszony - X pojawią się na dwóch ściankach kości, dzięki czemu istnieje duże prawdopodobieństwo blefu. A to implikuje zachowania graczy - stają się podejrzliwi przy każdym rzucie, poznają swoje mocne i słabe strony blefowania, zaczynają wyczuwać blef. Te elementy czynią tytuł Foxgames dobrą imprezówką na spotkania ze znajomymi. 

Dodatkowo, każde przyłapane kłamstwo kosztuje nas stałą utratę pionka, przez co rozgrywka z każdą rundą staje się jeszcze bardziej emocjonująca. Nie ma możliwości grania z określoną strategią, nie o to tutaj chodzi! Dobra zabawa, duże emocje i okrzyki radości to nieodłączne elementy Niebezpiecznej Wyprawy.

Niewątpliwą wadą gry jest jej skalowalność. Przy dwóch osobach rozgrywka wypada bardzo blado i sucho. W mig można poznać kiedy przeciwnik blefuje, nie mając z tego żadnej przyjemności, a kolejne gry wyglądają tak samo. Niebezpieczna Wyprawa najlepiej wypada przy maksymalnej ilości graczy - wtedy pojawiają się prawdziwe emocje, każdy może w danym momencie blefować, możemy zostać zdemaskowani w każdej chwili. Pojawiają się nerwy, ale i dobra zabawa.


Gra skierowana została do trochę młodszych graczy, jednak śmiało możecie pokazać ją ciut starszym. W ich oczach nie będzie to pozycja wybitna, ani do rozegrania kilkunastu gier pod rząd, jednak będą czerpać z niej dużą przyjemność przed dużo cięższymi tytułami. Niebezpieczna Wyprawa świetnie sprawdzi się również jako gra familijna - nie ma nic lepszego jak demaskowanie rodziców i strącanie ich pionków wprost w paszczę krokodyla!

Świetne wykonanie, wykorzystanie wnętrza pudełka jako planszy, niezłe grafiki, dobra mechanika, masa zabawy, jeszcze więcej emocji - to wszystko znajdziecie w pudełku z Niebezpieczną Wyprawą od wydawnictwa Foxgames. Potraktujcie ją jako lekką grę imprezową, nie wymagajcie zbyt wiele - tutaj chodzi po prostu o dobrą zabawę. Jeśli jesteś rodzicem, pokaż ją swojej pociesze - zwariuje na jej punkcie.


Data wydania 2013
Liczba graczy 2-4
Sugerowana liczba graczy 4
Czas gry 15 minut
Sugerowany wiek min. 8 lat
Polski wydawca Foxgames
Next PostNowszy post Previous PostStarszy post Strona główna

0 komentarze:

Prześlij komentarz